начало

Тълкувателното решение: Давността тече за всяка вноска по кредита от падежа й Тълкувателното решение: Давността тече за всяка вноска по кредита от падежа й

МТел казус по чл.62а от ЗЗП

Поставяне и решаване на правни казуси
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


МТел казус по чл.62а от ЗЗП

Мнениеот lubson » 26 Фев 2018, 23:12

Здравейте,

Не съм юрист и ще съм благодарен, ако юристи от форума изразят становище по случая.

Имам следния казус по срочен договор с МТел:

ФАКТИ

1. Срочен договор за 24 месеца за ползване услуга пренос на данни Ценови пакет "Мтел Мобилен Интернет Сърф L"
Стандартна цена 24,90 лева
Отстъпка за срока на договора 50% от стандартната цена
2. По въпросния Договор е ползвана само и единствено горепосочената услуга (SIM карта за таблет)
3. От 26/01/2016 до 26/01/2018 е заплащана месечна абонаментна такса от 12,45 лв. с ДДС
4. Няма задължения към момента на изтичане на договора към 26/01/2018
5. Няма писменна или устна кореспонденция между страните за прекратяване или продължаване на Договора.
5. От 26/01/2018 г Мтел издава фактура за стандартната цена на пакета от 24,95 лв. с ДДС

ВЪПРОСИ

1. Може ли да бъде атакуван въпросния Договор и новоиздадената фактура по смисъла на чл. 62а ал.1 и ал.2 от ЗЗП
2. Ако е допустимо клаузите по договора да бъдат атакувани, какъв съвет за действия бихте дали и в какъв ред?
- Възражение до Мтел
- Жалба и сезиране на КЗП
- Съд
3. Препоръка на адвокат (може и на ЛС) по евентуално дело.


Прилагам и файл със сканиран договор и приложенията към него.

Предварително благодаря на всички, които биха взели отношение по казуса.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Последна промяна lubson на 27 Фев 2018, 11:46, променена общо 1 път
lubson
Нов потребител
 
Мнения: 6
Регистриран на: 10 Мар 2011, 13:47

Re: МТел казус по чл.62а от ЗЗП

Мнениеот doondie » 27 Фев 2018, 07:26

Здрасти,

Ще ти обясня нещата като обикновен потребител - така, както аз ги разбирам, на база моя личен опит и обща култура. Вече ти си прецени как ще действаш.

Накратко: в грешна посока са разсъжденията ти; само ще си изгубиш времето да се жалваш, а и парите, ако решиш да си търсиш правата, тъй като просто нямаш основание.

Когато се сключи договор за мобилни услуги, той е изначално безсрочен, въпреки че формално се сключва за 1 или 2 години. Ако има промоционални условия - например по-голям обем услуги и/или по-ниска цена от стандартната - те често са представени като "за срока на договора," което обаче е некоректно формулирано и води клиента до заблуда, до каквато си стигнал и ти. Във всички договори, а и в самия закон, както посочваш и ти - чл. 62а от ЗЗП - има клауза, уреждаща срока на договора, а именно че договорът се преобразува автоматично в безсрочен. И оттук следват заблудите, тъй като дори в закона не е прецизирано.
При липса на съгласие, след изтичане на срока на договора, той се преобразува в безсрочен при същите условия.
Това, за съжаление, е цитат от закона. Хем изтекъл договорът, хем се преобразува в безсрочен, че и при същите условия. Пълна глупост!
Първо, под "срока на договора" се има предвид МИНИМАЛНИЯ СРОК НА ДОГОВОРА, тъй като, както казах вече, договорът изначално е безсрочен.
Второ, под "при същите условия" се има предвид ПРИ НЕПРОМОЦИОНАЛНИ УСЛОВИЯ, тъй като промоциите обикновено са срочни - дали ще са за един, 3, 6, 12, 18 или 24 месеца е без значение.

Така че по отношение на твоите факти коментарът ми е следният:
1. Договорът е безсрочен, като минималният му срок на действие е 24 месеца. Съответно промоцията от 50% отстъпка от стандартната цена е за минималния срок на договора.
5. След като не си подал предизвестие за прекратяване на договора, то след изтичането на минималния срок на действие той се продължава за неопределено време на месечна база.
6. След като промоцията за 50% отстъпка от цената е приключила, следва да се заплаща стандартната месечна такса до прекратяване на договора.

По отношение на въпросите ти:
1. Не, не може да бъде атакуван договорът. От силно нечетливото копие, което си качил (затова и успях да прочета само части от него), става ясно, че:
3.1.4. Промоционалната отстъпка от месечната абонаментна такса при 2-годишен Срок на ползване се прилага само в рамките на този срок. След изтичане на посочения Срок на ползване се прилага стандартната месечна абонаментна такса.
[...]
6.2.4. В случай че в рамките на последния месец таксуващ период от Срока на ползване, Абонатът не уведоми писмено Оператора, че желае Договорът да бъде прекратен по отношение на Услугите с изтичане на този срок (бел. ред. ако не се подаде едномесечно предизвестие), или че желае да продължи ползване на Услугите за нов срок при определени условия (бел. ред. ако не се преподпише договорът), ползването на Услугите по Приложението продължава за неопределен срок при същите условия и може да бъде прекратено по всяко време с едномесечно писмено предизвестие от всяка страна без неустойки.

2. В общия случай е редно първо да се обърнеш към търговеца, след това към КЗП, които по-често с нищо не помагат, и едва след това към съда. В твоя случай обаче нямаш основание за оплакване до Мтел, жалба до КЗП или иск до съда.

Това е от мен. Дано ти е било полезно.

Поздрави! о/
'The best way to predict the future is to invent it!'
Аватар
doondie
Потребител
 
Мнения: 539
Регистриран на: 29 Юли 2017, 17:29
Местоположение: Плевен

Re: МТел казус по чл.62а от ЗЗП

Мнениеот lubson » 27 Фев 2018, 12:09

Здравейте, doondie,

Благодаря за изразеното мнение и информацията за качеството на файла. Файла с копието на договора е коригиран към по-добро и четливо качество.

Идеята на питането ми не е да се прекрати договора, а да се запазят същите условия по него. А именно цената на пакета да не се променя от първоначалните 12,45 лв. на 24,90 лв. Моите разсъждения са в посока, че промяната в цената на абонамента след изтичане на 24 месеца е промяна на условията по него. Т.е. противоречие с чл.62а ал.1 от ЗЗП. Продължавайки съжденията в тази посока, не е ли нищожна уговорката за промяна на цената след изтичане на 24 месечния срок на договора съобразно чл.62а ал.2 от ЗЗП?

Аз имах идентичен случай с кабелна телевизия. Имах срочен договор с промоционален достъп до НВО и други подобни допълнителни платени канали. След изтичане на срока той се превърна в безсрочен, но аз продължавам да имам достъп до същите канали без оператора да начислява допълнителна такса.

Надявам се казуса да заинтересува повече юристи, които да изразят становище.

Предварително благодаря!
Хубав ден на всички Ви!
lubson
Нов потребител
 
Мнения: 6
Регистриран на: 10 Мар 2011, 13:47

Re: МТел казус по чл.62а от ЗЗП

Мнениеот dog123 » 28 Фев 2018, 11:45

Всички искат безсрочен договор , на условията на срочен /най изгодния е 2 години/ но няма как да се получи.
Преференциалните условия които сте получили в договора си със срок от 2 години, са защото мобилния оператор, доставчик на телевизия или друг търговец, си гарантира доход от вас за 2 години макар и с 50% отстъпка. При преобразуването на договора в срочен, търговецът вече не е в същата позиция защото вие може да се откажете след предизвестие от 1 месец от тяхната услуга. Тоест , търговецът подписва 100 000 2 годишни договора, и има гарантиран доход за 2 години, като така може да планира инвестиции и т.н. Разбирам че искате на хляба мекото, но и търговецът го желае не по малко!

п.п.А защо не преподпишете договора? Минимум ще ви бъдат дадени същите условия, ако сте настоятелен може да ги подобрят?
dog123
Младши потребител
 
Мнения: 67
Регистриран на: 30 Авг 2010, 13:51

Re: МТел казус по чл.62а от ЗЗП

Мнениеот lubson » 28 Фев 2018, 12:05

Благодаря за включването на dog123! Разсъжденията Ви са в икономическа посока. Аз не искам нищо даром. Доволен съм от 2 годишния договор. Задълженията по него бяха спазени и от двете страни.

Интересува ме, дали договорените клаузи по договора не влизат в противоречие със ЗЗП. Въпросът ми е дали има чисто юридически основания клаузи от Договора да бъдат атакувани. Но не на всяка цена, разбира се. Ако няма основания, тогава ще търся алтернативни оферти от същия или от друг доставчик.

Ще се радвам да чуя и мнения на юристи.

Благодаря и хубав ден на всички!
lubson
Нов потребител
 
Мнения: 6
Регистриран на: 10 Мар 2011, 13:47

Re: МТел казус по чл.62а от ЗЗП

Мнениеот dog123 » 28 Фев 2018, 12:34

Клаузи от договора ви могат да бъдат атакувани, основание за това е че сте афектиран. Те на мтел юристите са от тамбукту, и са го съставили така щото да ги заринат с дела които да губят! Не че и аз не съм бил в подобни състояния спрямо виваком , а преди това ментел, но от това файда никаква. Успех ви желая!
dog123
Младши потребител
 
Мнения: 67
Регистриран на: 30 Авг 2010, 13:51

Re: МТел казус по чл.62а от ЗЗП

Мнениеот lubson » 28 Фев 2018, 12:48

Не съм афектиран, а желанието ми е да взема информирано решение. До момента със сигурност имам два варианта:
1. Да подпиша нов срочен договор с оператора по предложение/пакет , който намеря за изгоден за мен.
2. Да пусна едномесечно предизвестие за прекратяване на безсрочен договор и да търся пакет от друг оператор.

Целта на питането е, ако има сериозни правни аргументи и висока вероятност за спечелване на евентуално дело, то да бъдат предприети съответните действия. Това е трета потенциална възможност.

Поздрави!
lubson
Нов потребител
 
Мнения: 6
Регистриран на: 10 Мар 2011, 13:47

Re: МТел казус по чл.62а от ЗЗП

Мнениеот bvoykov » 01 Мар 2018, 22:47

Винаги може да искате да подпишете нов договор, но от телекома ще се съгласят най-вероятно само ако на тях им е изгодно. От правна гледна точка договорът не е "безсрочен" от изначалното му сключване, той става такъв след изтичане на 24-те месеца. Както и от договора е видно, в рамките на последния месец от периода, ако абонатът писмено поиска прекратяването на договора, без да дължи неустойка, като същият няма да бъде трансформиран в безсрочен. В конкретния случай в договора е било уговорено, че отстъпката от 50% ще важи само за периода на договора, но след изтичането му ще се дължи стандартната цена. Трудно бих могъл да кажа, дали тази клауза противоречи на закона, защото все пак е посочена изрично в договора, а не в общите условия, било е предварително договорено и нищо не пречи на потребителя, ако счете новите условия за неизгодни, просто да прекрати с предизвестие договора и да сключи нов с друга оферта и даже и с друг мобилен оператор.
bvoykov
Потребител
 
Мнения: 572
Регистриран на: 06 Юни 2013, 17:43

Re: МТел казус по чл.62а от ЗЗП

Мнениеот doondie » 02 Мар 2018, 08:11

bvoykov написа:От правна гледна точка договорът не е "безсрочен" от изначалното му сключване, той става такъв след изтичане на 24-те месеца.
Договор, в който има клауза за автоматично трансформиране в безсрочен, за мен си е изначално безсрочен. Как така хем срокът на действие изтича, т.е. договорът преустановява съществуването си, хем договорът става безсрочен? Един вид от нищо става нещо. Това на мен ми звучи като правен абсурд. Затова е коректно да се нарича "безсрочен договор с установен минимален срок на действие". Поне аз така виждам нещата от потребителска гледна точка.

bvoykov написа:Трудно бих могъл да кажа, дали тази клауза противоречи на закона, защото все пак е посочена изрично в договора, а не в общите условия
Именно поради факта, че клаузата е индивидуално уговорена, тъй като можеше и да е за 1 година например, няма основание да се атакува. Ако беше казано, че промоцията е валидна за примерно 12 месеца, т.е. половината от минималния срок на договора, тогава последният месец щеше да е на стандартна цена и нямаше да има повод да се извърта значението на чл. 62а от ЗЗП. Законът казва "при същите условия," като се има предвид стандартните условия без ограничени във времето промоции. Ако нямаше промоция с опреден срок, цената щеше да си е една и съща както през първите 2 години, така и през следващите месеци и години, докато не се прекрати или преподпише договорът.

lubson написа:Моите разсъждения са в посока, че промяната в цената на абонамента след изтичане на 24 месеца е промяна на условията по него. Т.е. противоречие с чл.62а ал.1 от ЗЗП. Продължавайки съжденията в тази посока, не е ли нищожна уговорката за промяна на цената след изтичане на 24 месечния срок на договора съобразно чл.62а ал.2 от ЗЗП?
Цената е 24,90 лв/месец. Съответно ти правят отстъпка за 2 години. Отстъпката е допълнителна уговорка с отделен срок на действие. Целта на минималния срок на договора, както вече се каза, е търговецът да си гарантира определен доход, за да си прави инвестиционни планове и прочие; за да има някаква сигурност. Когато има и промоционални условия, те са обикновено "за срока на договора," за да може от една страна да се актуализира цената на услугата, без да се дава повод за ранно разтрогване, като ако е изгодно за търговеца, може да се предложи и същата цена, а от друга страна да се стимулира потребителят да подпише нов договор с отстъпка "за срока на договора," който да гарантира доход на търговеца за нов период.

Реално отстъпка ти дават веднъж заради това, че договорът има минимален срок на действие - тази отстъпка се запазва и след "изтичането на договора." Ако договорът беше месечно подновяем, т.е. безсрочен без фиксиран минимален срок от самото начало, тогава таксата сигурно щеше да е от порядъка на 34,90 лв/месец. И втори път чрез допълнителната, промоционална отстъпка, която е уредена в отделна клауза и има определен срок на действие. Законът не задължава търговеца да удължава и промоцията, понеже тя може да е само за 6 месеца например, докато минималният срок на действие на договора да е 24 месеца.

lubson написа:Аз имах идентичен случай с кабелна телевизия. Имах срочен договор с промоционален достъп до НВО и други подобни допълнителни платени канали. След изтичане на срока той се превърна в безсрочен, но аз продължавам да имам достъп до същите канали без оператора да начислява допълнителна такса.
Това може да се дължи на пропуск от страна на доставчика или на промяна в условията на услугата, която ползваш, що се отнася до броя канали. А е и съвсем възможно ти да си се объркал относно срока на промоцията.

lubson написа:До момента със сигурност имам два варианта:
1. Да подпиша нов срочен договор с оператора по предложение/пакет , който намеря за изгоден за мен.
2. Да пусна едномесечно предизвестие за прекратяване на безсрочен договор и да търся пакет от друг оператор.
Най-добре провери за оферти за настоящи клиенти от текущия оператор чрез обаждане по телефона с молба да те свържат с отдела за задържане на клиенти, както и за оферти за нови клиенти при другите оператори. Понякога в партньорската мрежа на съответния оператор могат да се намерят по-изгодни предложения, отколкото в собствените магазини, където цените обикновено са завишени.

Успех!
'The best way to predict the future is to invent it!'
Аватар
doondie
Потребител
 
Мнения: 539
Регистриран на: 29 Юли 2017, 17:29
Местоположение: Плевен


Назад към Взаимопомощ


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 50 госта


cron