Страница 1 от 1

Плащане при забавяне/липса на (проформа)фактура.

МнениеПубликувано на: 05 Юни 2018, 11:57
от al_lex
Казусът е следният: взаимоотношения доставчик на услуга - клиент. По вина на доставчика (наетият от него изпълнител на куриерската услуга), фактурите за вече предоставени услуги, достигат до клиента с голямо закъснение или изобщо не достигат до него. Клиентът не желае електронни фактури и настоява за такива на хартия. Това забавяне и плащането по банков път без наличен удостоверяващ документ, създава сериозни проблеми в счетоводството на клиента. В правото си ли е той да отказва плащане, до получаване на фактура (или друг документ, например проформа-фактура) и евентуално, при спиране на услугата, поради такова неплащане, да търси обезщетение за причинени щети и пропуснати ползи?
* В общите условия е записано, че неполучаването на фактура не е основание за отказ от плащане, но това, ако не се лъжа, влиза в противоречие със законодателството.

Re: Плащане при забавяне/липса на (проформа)фактура.

МнениеПубликувано на: 05 Юни 2018, 18:07
от kalahan2008
Отговор на въпроса Ви може да бъде даден само след запознаване с клаузите на конкретния договор, респ. и общите условия към него. Това няма как да бъде сторено чрез настоящия интернет форум, поради което следва да се обърнете към адвокат за консултация.
Само за пълнота ще направя две уточнения:
1. Съгласно чл. 303а, ал. 1 ТЗ страните по търговска сделка могат да договорят срок за изпълнение на парично задължение не повече от 60 дни. По изключение може да бъде договорен и по-дълъг срок, когато това се налага от естеството на стоката или услугата или по друга важна причина, ако това не представлява явна злоупотреба с интереса на кредитора и не накърнява добрите нрави.
Съгласно чл. 303а, ал. 3 ТЗ ако не е уговорен срок за плащане, паричното задължение трябва да бъде изпълнено в 14-дневен срок от получаване на фактура или на друга покана за плащане. Когато денят на получаване на фактурата или поканата за плащане не може да се установи или когато фактурата или поканата са получени преди получаване на стоката или услугата, срокът започва да тече от деня, следващ деня на получаване на стоката или услугата, независимо че фактурата или поканата за плащане са отпреди това.
2. Съгласно чл. 114, ал. 9 ЗДДС документирането на доставките с електронни фактури и електронни известия към фактури се извършва, при условие че това документиране се приема от получателя с писмено или мълчаливо съгласие.