Страница 1 от 1

сигнал за загубена сума пари - процедура

МнениеПубликувано на: 01 Мар 2018, 03:38
от stasy_m
Здравейте,
бихте ли могли да ми кажете, каква е процедурата при подаден сигнал за загубена сума пари в търговски обект?
Може ли разследващият орган да извърши проверка на касата без присъствие на собственика на магазина? Да извърши проверка на чантата на служителката и да задава въпроси относно дневния оборот на магазина и как и кога получава заплата в присъствието на клиенти? Трябва ли да състави протокол за извършената проверка, който да подпишем и аз и служителката ми и другите присъстващи? И защо само тя е извикана да пише обяснение в управлението? Благодаря!

Re: сигнал за загубена сума пари - процедура

МнениеПубликувано на: 01 Мар 2018, 22:03
от bvoykov
Ще Ви отговоря до толкова до колкото съм запознат с правилата, защото не претендирам да съм всекомпетентен и изчерпателен. Явно във Вашия случай във връзка с подадения сигнал е образувана полицейска преписка, която има за задачата да установи дали са налице достатъчно данни за извършено престъпление преди да се образува досъдебно производство и да се води "истинското" разследване по смисъла на Наказателно-процесуалния кодекс.
В този вариант полицейските органи осъществяват правомощията си, които имат по Закона за МВР. Относимите разпоредби към проверки на лични вещи и на помещения са чл. 81 и чл. 83 от ЗМВР. При всички случаи на извършени действия полицейските органи следва да съставят протокол, който се подписва от полицейския орган, един свидетел (обикновено на проверки затова ходят най-малко двама полицаи, защото единият като съставя протокол, другият да бъде свидетел) и от съответното проверявано лице, като му се предоставя и екземпляр от него - чл. 82 и чл. 83, ал. 3 от ЗМВР.
За проверка на касата ми се струва, че става въпрос за претърсване на помещение по смисъла на чл. 83 от ЗМВР, това дали трябва да присъства собственикът на магазина според мен не е задължително, макар и да е желателно, но все пак трябва да присъства лице, което ползва това помещение, а що се отнася до магазин - лице от персонала, който борави с касата. Не е задължително всички присъстващи, включително и клиентите на магазина, да подпишат протокола, както казах по-горе, достатъчно е да има подпис на полицейския орган, свидетеля и на проверяваното лице.
Задаването на въпроси, които биха били относими към случая, е част от работата на полицията, задаването им в присъствието на клиенти, макар и да е недискретно, не ми звучи незаконосъобразно. Защо само служителката Ви е извикана да пише обяснения е въпрос на преценка от страна на полицаите, но нищо не Ви пречи при инициатива от Ваша страна и Вие да изразите становище във връзка с образуваната преписка, защото би спомогнало за изясняване на случая, а органите на реда това ги интересува.
След като приключи проверката, а тя най-късно може да приключи в срок от около 3 месеца от образуването ѝ, но може и по-рано, обикновено се решава до около месец, тя ще бъде изпратена на прокурор, който ще реши дали да образува досъдебно производство за извършено престъпление или не с оглед на събраните при проверката данни.