Страница 1 от 1

Спиране услуга от мобилен оператор

МнениеПубликувано на: 22 Яну 2018, 12:49
от mamarinov
Здравейте.
Ползвам телефон към МТел, който формално е собственост на мой приятел. Договорът е двегодишен.
Приятелят ми е ползвал и интернет към тях, имал е спорове с тях и към момента му се водят някакви неплатени сметки. Отказа се от техните услуги и се прехвърли на друг оператор.
Сега МТел спря телефония номер, който аз ползвам, заради неплатените сметки на номиналния му собственик по другата услуга (интернет).
Въпросът ми е - правилно ли е това? Нямаше ли правило, че не може да се спира една услуга заради неплатени сметки по друга? Трябва ли да платя сметките на моя човек, за да продължа да си ползвам телефона?

Re: Спиране услуга от мобилен оператор

МнениеПубликувано на: 22 Яну 2018, 18:54
от doondie
mamarinov написа:Въпросът ми е - правилно ли е това? Нямаше ли правило, че не може да се спира една услуга заради неплатени сметки по друга? Трябва ли да платя сметките на моя човек, за да продължа да си ползвам телефона?
Здравей,

Според мен не е правилно. Само да уточним обаче - става дума за два отделни договора, нали така?
Да, има от няколко години влезли в сила заповеди на КЗП и към трите мобилни оператора да преустановят прилагането на тази нелоялна търговска практика. Тъй като съм си играл по друг повод да търся информация, за Мтел конкретно се отнася това:
На 26.02.2015 г., със Заповед №141, председателят на Комисията за защита на потребителите, на основание чл. 68л, ал. 1 във вр. с чл. 68в във вр. с чл. 68г, ал. 1 във вр. с ал. 4 във вр. с чл. 68з във вр. с чл. 68и, т. 4 ЗЗП забранил на М. (бел. ред: "Мобилтел" ЕАД) да прилага нелоялна агресивна търговска практика: да спира без правно основание услугите на потребител по договорите, по които той е изряден платец, за да го принуди да заплати задълженията си по други договори, за които е налице възникнал спор.
По цитата можеш да намериш и откъде е, ако смяташ, че ще ти свърши работа.

След като вече са ограничили услугата, то е повече от ясно, че изобщо не се съобразяват със заповедта на КЗП. Не мисля, че ще предприемат каквото и да е, за да оправят грешката, но пък знае ли човек - не пречи да опиташ първо с добро; може и да проявят професионално отношение. Ти обаче няма какво да направиш - трябва твоят приятел да се свърже с тях и да им каже, че незаконосъобразно са спрели услугата по този договор, като цитира заповедта на КЗП, и да поиска да я възстановят, тъй като сметките за нея се плащат редовно и добросъвестно. Ако не желаят да се съобразят, съответно да им съобщи, че ще пусне жалба. За него е безплатно да го направи, докато за тях ще е най-малко 1000 лв глоба.

Ако не ти се чака за реакция от КЗП, която може да те изненада с некомпетентност, съответно после за евентуална реакция от Мтел Господ знае след колко време, трябва да се платят задълженията по другия договор, за да пуснат отново тази услуга. Защо твоят приятел не се е оправил с тях? Те след време ще продадат задължението му на колекторска фирма и ако реално дължи парите, може няколко стотин лева отгоре да плати за съдебни разходи, особено ако пък обжалва издаването на заповедта за изпълнение.

Иначе вижте и дали можете да прехвърлите титуляра на този номер на твое име. Може и да не разрешат заради другите задължения, но не виждам какво ги спира. При Виваком таксата за промяна на име е 12 лв. Не знам при Мтел колко е.

Успех! о/

Re: Спиране услуга от мобилен оператор

МнениеПубликувано на: 23 Яну 2018, 13:21
от mamarinov
Благодаря за подробния отговор.
Аз вече намерих заповедта на КЗП за прекратяване точно на тази практика. Нещо повече - МТел са я обжалвали и има влязло в сила решение на ВАС, което е в полза на КЗП.
Приятелят ми твърди, че си е платил всички сметки по другия договор, дори че са му начислили неправилно още една и нея я е платил, само за да не се разправя с тях. Другият договор е прекратен преди година и половина, още преди подписването на настоящия и е неясно защо чак сега се сещат да търсят някакви суми по него. Всъщност сумата е смешна и не ми представлява никакъв проблем да я платя, за да ми пуснат телефона, но не е там работата - въпросът е и на принципи. Все си мисля, че една от причините да сме на това дередже е, че гледаме прекалено практично на всичко и не спазваме никакви принципи.
Ходихме заедно в офиса на МТел и им обяснихме, че ако не пуснат телефона, ще подадем жалба в КЗП. Казахме и за заповедта на КЗП за прекратяване на тази практика, но служителят твърдеше, че тя била за договори на различни лица (което си е направо малоумно). Наше право било да подадем жалба.
Та си мисля - дали мога (т. е. титуляра, не аз) да търси изпълнението на договора по съдебен ред и кой съд би бил компетентен да разгледа такова дело - граждански или административен?
И дали мога да искам от съда предварително изпълнение, за да не стоя без телефон дълго време?

Edit:
Сега, като чета внимателно договора, в заключителните разпоредби намирам следната клауза:

5.1. Страните се съгласяват, че този Договор представлява цялото споразумение, което урежда правоотношенията, възникнали във връзка с ползваните от Абоната услуги. Всички предишни договори , подписани от страните преди подписването на този Договор, стават неразделна част от Договора и се идентифицират с неговия уникален номер "Клиентски номер". Условията, посочени в предишните договори, запазват силата си, доколкото в този Договор не е предвидено друго и доколкото не се изменят от този Договор и от приложенията към него.

Това май променя нещата. Защо ли имам чувството, че са включили този текст в договорите си именно заради решението на ВАС?

Re: Спиране услуга от мобилен оператор

МнениеПубликувано на: 23 Яну 2018, 17:03
от doondie
mamarinov написа:Благодаря за подробния отговор.
Моля. :)
Отговарям според това, което аз съм установил по друг повод. Не претендирам за изчерпателност или някаква компетентност, понеже съм просто потребител, който се е интересувал от правата си.

mamarinov написа:Аз вече намерих заповедта на КЗП за прекратяване точно на тази практика. Нещо повече - МТел са я обжалвали и има влязло в сила решение на ВАС, което е в полза на КЗП.
Ъ-ъ, нали и аз това казах? :roll:
Откъсът, който цитирах, е именно от решението на ВАС, с което е потвърдена първоначално отхвърлената заповед. Радвам се, че и сам си намерил заповедта - не всеки се занимава да търси информация. :wink:
Решение от 18.08.2016 г. на ВАС по адм. дело № 11791/2015 г.

mamarinov написа:[...] служителят твърдеше, че тя била за договори на различни лица (което си е направо малоумно).
Пълни глупости, но той е бил просто консултант в магазин - не можеш да очакваш адекватен отговор от подобно ниско ниво служител. Записахте ли си името му, за да го посочите в жалбата до КЗП?
Мтел имат и онлайн чат - можеш там да говориш с тях, да видиш какво ще кажат. Иначе можеш в магазин да подадеш писмено жалба. Може и по имейл, но тогава няма да имаш входящ номер. Аз по повод едни неизпращани СМС-и ползвах уеб чата им преди Нова година. Казаха, че ще предадат за случая и до 5 работни дни ще отговорят. Така и стана. Тук може да прочетеш за случая, ако ти е интересно: Кражба с СМС-и до 0144333 през мрежата на Мтел На 5-та страница е отговорът им. На писмени жалби казват, че до 2-3 седмици отговарят. Съответно винаги можеш и на *88 да се обадиш. Там също не забравяй да си запишеш името на оператора.

mamarinov написа:Та си мисля - дали мога (т. е. титуляра, не аз) да търси изпълнението на договора по съдебен ред и кой съд би бил компетентен да разгледа такова дело - граждански или административен?
И дали мога да искам от съда предварително изпълнение, за да не стоя без телефон дълго време?
Не съм чувал за подобно нещо - предварително изпълнение. От една страна, вие имате договор, според който ти дължиш неустойка при предварително прекратяване. Разбира се, те не ти дължат нищо, ако прекратят договора едностранно. Не би ли трябвало обаче да ти дадат предизвестие за прекратяването? Не съм на "ти" със ЗЗД (Закона за задълженията и договорите), но е напълно възможно Съдът да може да ги задължи да продължават да изпълняват договора. Това обаче може да отнеме месеци, съответно ще е свързано с допълнителни разходи за теб - дори да не наемеш адвокат, най-малкото държавна такса ще трябва да платиш. Ако спечелиш делото, разноските ще са за сметка на ответната страна, стига да са в нормални граници.

А този договор, който в момента ползваш, все още в минималния срок на изпълнение ли е? Ако го прекратят, ще искат неустойки - до 3 стандартни месечни такси + част от ползваните отстъпки пропорционално на оставащия срок. В момента те са ти ограничили изходящите повиквания ли, като ти си длъжен да плащаш месечната такса, без значение че не можеш да се възползваш изцяло от услугата, или са прекратили договора? Ако го прекратят, без да си прехвърлил номера, ще изгубиш номера.

Относно иска - подава се в районния съд. На какво основание - мога само да гадая. За виновно неизпълнение на договора евентуално (съгласно чл. 79 от ЗЗД), но не съм сигурен как да си формулираш искането.
Това предварително изпълнение на мен ми звучи като научна фантастика. На твоя място бих депозирал искане до Мтел за възстановяване на услугата най-късно до 2 седмици след получаване на същото, в което ще цитирам заповедта на КЗП. Съответно при изтичането на 2-седмичния срок, който според мен е "подходящ срок за изпълнение," ако не са възстановили предоставянето на услугата, договорът да се счита за развален поради тяхна вина (съгласно чл. 87 от ЗЗД). В края на срока ще отида при друг оператор и ще пусна заявление за прехвърляне на номера. Това, разбира се, ще доведе до още разправии, понеже от Мтел неоснователно ще искат неустойка, така че дело с отрицателен установителен иск ще е неизбежно. Те може и да откажат прехвърлянето, при което пък ще трябва жалба до КРС.

Въпросът е дали ти се занимава. Принципни са нещата, но ако този телефонен номер ти е важен и искаш възможно по-скоро да си го ползваш, тогава ще трябва да платиш сметката. След това вече какво ще предприемеш е твое решение. При всяко положение обаче бих пратил жалба до КЗП за неизпълнение на заповедта им. Дължими ли са парите по другия договор е отделен въпрос и дали ще искаш да ти ги върнат по съдебен път си преценяваш ти. Те разчитат именно на това - че за дребни суми повечето хора не биха се занимавали, а просто биха си платили. По този начин те ни рекетират, както си искат, тъй като на тях не им е проблем да се явят на дело - имат си щатни юрисконсулти и дори да загубят, все едно бълха ги ухапала. Заради един човек може да загубят 500 лв, но от 100 други, които си мълчат, ще вземат в пъти повече.

mamarinov написа:Сега, като чета внимателно договора, в заключителните разпоредби намирам следната клауза:
[...]
Това май променя нещата. Защо ли имам чувството, че са включили този текст в договорите си именно заради решението на ВАС?
Според мен това нищо не променя. То се отнася до предишни договори за същата услуга. Ако настоящият е "преподписан" предишен, то новите условия просто заменят тези по предишните договори. Съдът изрично е казал, че договорите за отделни услуги не могат да се считат за един общ "рамков" договор. Ако с един договор получаваш 3 услуги - Интернет, мобилни услуги и телевизия примерно, тогава ОК, но иначе не - това че ги водят на един клиентски номер няма нищо общо, то е за тяхно удобство.