mamarinov написа:Благодаря за подробния отговор.
Моля.
Отговарям според това, което аз съм установил по друг повод. Не претендирам за изчерпателност или някаква компетентност, понеже съм просто потребител, който се е интересувал от правата си.
mamarinov написа:Аз вече намерих заповедта на КЗП за прекратяване точно на тази практика. Нещо повече - МТел са я обжалвали и има влязло в сила решение на ВАС, което е в полза на КЗП.
Ъ-ъ, нали и аз това казах?
Откъсът, който цитирах, е именно от решението на ВАС, с което е потвърдена първоначално отхвърлената заповед. Радвам се, че и сам си намерил заповедта - не всеки се занимава да търси информация.
Решение от 18.08.2016 г. на ВАС по адм. дело № 11791/2015 г.mamarinov написа:[...] служителят твърдеше, че тя била за договори на различни лица (което си е направо малоумно).
Пълни глупости, но той е бил просто консултант в магазин - не можеш да очакваш адекватен отговор от подобно ниско ниво служител. Записахте ли си името му, за да го посочите в жалбата до КЗП?
Мтел имат и онлайн чат - можеш там да говориш с тях, да видиш какво ще кажат. Иначе можеш в магазин да подадеш писмено жалба. Може и по имейл, но тогава няма да имаш входящ номер. Аз по повод едни неизпращани СМС-и ползвах уеб чата им преди Нова година. Казаха, че ще предадат за случая и до 5 работни дни ще отговорят. Така и стана. Тук може да прочетеш за случая, ако ти е интересно:
Кражба с СМС-и до 0144333 през мрежата на Мтел На 5-та страница е отговорът им. На писмени жалби казват, че до 2-3 седмици отговарят. Съответно винаги можеш и на *88 да се обадиш. Там също не забравяй да си запишеш името на оператора.
mamarinov написа:Та си мисля - дали мога (т. е. титуляра, не аз) да търси изпълнението на договора по съдебен ред и кой съд би бил компетентен да разгледа такова дело - граждански или административен?
И дали мога да искам от съда предварително изпълнение, за да не стоя без телефон дълго време?
Не съм чувал за подобно нещо - предварително изпълнение. От една страна, вие имате договор, според който ти дължиш неустойка при предварително прекратяване. Разбира се, те не ти дължат нищо, ако прекратят договора едностранно. Не би ли трябвало обаче да ти дадат предизвестие за прекратяването? Не съм на "ти" със ЗЗД (Закона за задълженията и договорите), но е напълно възможно Съдът да може да ги задължи да продължават да изпълняват договора. Това обаче може да отнеме месеци, съответно ще е свързано с допълнителни разходи за теб - дори да не наемеш адвокат, най-малкото държавна такса ще трябва да платиш.
Ако спечелиш делото, разноските ще са за сметка на ответната страна, стига да са в нормални граници.
А този договор, който в момента ползваш, все още в минималния срок на изпълнение ли е? Ако го прекратят, ще искат неустойки - до 3 стандартни месечни такси + част от ползваните отстъпки пропорционално на оставащия срок. В момента те са ти ограничили изходящите повиквания ли, като ти си длъжен да плащаш месечната такса, без значение че не можеш да се възползваш изцяло от услугата, или са прекратили договора? Ако го прекратят, без да си прехвърлил номера, ще изгубиш номера.
Относно иска - подава се в районния съд. На какво основание - мога само да гадая. За виновно неизпълнение на договора евентуално (съгласно чл. 79 от ЗЗД), но не съм сигурен как да си формулираш искането.
Това предварително изпълнение на мен ми звучи като научна фантастика. На твоя място бих депозирал искане до Мтел за възстановяване на услугата най-късно до 2 седмици след получаване на същото, в което ще цитирам заповедта на КЗП. Съответно при изтичането на 2-седмичния срок, който според мен е "подходящ срок за изпълнение," ако не са възстановили предоставянето на услугата, договорът да се счита за развален поради тяхна вина (съгласно чл. 87 от ЗЗД). В края на срока ще отида при друг оператор и ще пусна заявление за прехвърляне на номера. Това, разбира се, ще доведе до още разправии, понеже от Мтел неоснователно ще искат неустойка, така че дело с отрицателен установителен иск ще е неизбежно. Те може и да откажат прехвърлянето, при което пък ще трябва жалба до КРС.
Въпросът е дали ти се занимава. Принципни са нещата, но ако този телефонен номер ти е важен и искаш възможно по-скоро да си го ползваш, тогава ще трябва да платиш сметката. След това вече какво ще предприемеш е твое решение. При всяко положение обаче бих пратил жалба до КЗП за неизпълнение на заповедта им. Дължими ли са парите по другия договор е отделен въпрос и дали ще искаш да ти ги върнат по съдебен път си преценяваш ти. Те разчитат именно на това - че за дребни суми повечето хора не биха се занимавали, а просто биха си платили. По този начин те ни рекетират, както си искат, тъй като на тях не им е проблем да се явят на дело - имат си щатни юрисконсулти и дори да загубят, все едно бълха ги ухапала. Заради един човек може да загубят 500 лв, но от 100 други, които си мълчат, ще вземат в пъти повече.
mamarinov написа:Сега, като чета внимателно договора, в заключителните разпоредби намирам следната клауза:
[...]
Това май променя нещата. Защо ли имам чувството, че са включили този текст в договорите си именно заради решението на ВАС?
Според мен това нищо не променя. То се отнася до предишни договори за същата услуга. Ако настоящият е "преподписан" предишен, то новите условия просто заменят тези по предишните договори. Съдът изрично е казал, че договорите за отделни услуги не могат да се считат за един общ "рамков" договор. Ако с един договор получаваш 3 услуги - Интернет, мобилни услуги и телевизия примерно, тогава ОК, но иначе не - това че ги водят на един клиентски номер няма нищо общо, то е за тяхно удобство.