Кой е компетентния административен орган.
Публикувано на: 08 Яну 2011, 13:33
Уважаеми колеги Юристи,
Пълномощник съм в административно производство по реда на чл.40-чл.40б от Правилника за прилагане на закона за социалното подпомагане.Производството е пред Дирекция социално подпомагане-Връбница,тъй като повереника ми е без настоящ адрес,но е с постоянен адрес на територията на район "Връбница" при столична община.
Относими правни актове са Закон за социалното подпомагане)ЗСП(, Правилника за неговото прилагане(ППЗСП) и Административно процесуален кодекс(АПК).
Предмета на административното производство е искане на повереника ми да бъде настанен в Център за временно настаняване "Св.Димиттър" гр.София.
От фактическа страна излагам следното:
Искането за настаняване е предявено пред Директора на дирекция социално подпомагане-Връбница ,тъй като повереника ми е с постоянен адрес -Връбница на 25.11.2010г,считано от която дата започва да тече 14 хдневен срок за произнасяне(Чл.57 ал.1 ,във вр. с чл.21 ал.1 от АПК във вр. с чл.40-40б от ППЗСП). Срока за произнасяне е изтекъл на 04.12.2010 и след тази дата е налице мълчалив отказ по чл.58 ал.1 от АПК,поради това че адм.орган не се произнесе по направеното искане за издаване на акт за настаняване.Мълчаливия отказ е обжалван в срок пред горестоящия административен орган в лицето на Регионалната дирекция Социално подпомагане София град(РДСП),която с Решение от 04.01.11г. ОТМЕНЯ мълчалив отказ и ВРЪЩА преписката на долустоящия орган за произнасяне по същество. В мотивите на решението си РДСП изтъкма че са допуснати нарушения на производствените правила- не е изготвена социална оценка,която следва да се изготви и заповедта за настаняване следва да бъде издадена.
От правна страна:
1. Молбата за настаняване се подава до Дирекция социално подпомагане по настоящ адрес на лицето ,което желае да бъде настанено в Център за временно настаняване по арг. на чл.40 ал.1 т.1 от ППЗСП.
2. Въз основа на подадената молба и приложените документи органът по ал. 1, т. 1 - 3 извършва социална оценка на потребностите на лицето от социални услуги, която се отразява в доклад-предложение, съгласно приложение № 8 арг. е на чл.40 ал.4 от ППЗСП.
3. Настаняването в специализирани институции и предоставянето на социални услуги в общността, когато са делегирани от държавата дейности, се извършват със заповед на директора на дирекция "Социално подпомагане", издадена въз основа на доклада по чл. 40, ал. 4 от ППЗСП по арг. на чл.40а ал.1 от ППЗСП.
По същество на спора:
След отмяната на мълчаливия отказ бях приет за разговор от Директора на дирекция социално подпомагане в негови кабинет,където същия бе повикал началника на отедел Социални услуги,социалния работник ,който работи по преписката и някъкъв технически експерт,всички служители на дирекцията.
В рамките на разговора Началника на отдел социални услуги ми каза,че дирекция социално подпомагане -Връбница не е компетентна да настанява, а настаняването следва да се извърши от Директора на дирекция социално подпомагане -Люлин. Тази теза се сподели и от Директора на ДСП-Връбница.
Беше ми показано писмено указание на Агенциата за социално подпомагане от 2003 година,в което е дадено указание до Дирекциите Социално подпомагане в страната да провеждат процедурата по настаняване и след това да изпращат преписката на Дирекция социално подпомагане по местонахождение на институцията за издаване на заповед за настаняване.
Тезата на автора:
Аз намирам ,че компетентен да издаде заповедта за настаняване е Директора на Социално подпомагане -Връбница,ПО СЛЕДНИТЕ СЪОБРАЖЕНИЯ:
БЕЗСПОРНО е че компетентен да настанява в специализирана институция съгласно чл.40а ал.1 от ППЗСП е Директора на Дирекция социално подпомагане,от тази разпоредба се очертава в общи линии материалната компетентност за издаване на заповед за настаняване. Но директорите на Дирекции социално подпомагане са много и нормата не дава отговор на въпроса кои точно директор на дирекция социално подпомагане има компетентност да издава заповедта за настаняване.
Аз намирам отговора в систематичното тълкуване на разпоредбите на Административно процесуален кодекс Чл.1 до Чл.59 от АПК,които прилагам субсидирано като обща клауза за издаване на административните актове,тъй като в процесния случай не се установява специална клауза за издаване на процесния административен акт.
Общото логично правило на административното право и процес е пред който орган е предявено искането за издаване на акт,същия образува производство по издавенот му и го приключва с нарочно мотивирано решение по чл.59 от АПК.Респективно след като искането за издаване на акт е направено пред Директора на Дирекция социално подпомагане -Връбница,то той е компетентния административен орган да издаде заповедта за настаняване,защото същия като административен орган започва и приключва производството по издавнето на заповедта с мотивирано решение-Заповед за настаняване или отказ за настаняване.
Правен апсурд е производството по издаване на заповедта да започва и протича при един административен орган,а решението по чл.59 от АПК да бъде издавано от друг административен орган.
горните правни аргументи черпа от тълкуването на разпоредбите на чл.21-66 от АПК,във вр. с чл.40-40б от ППЗСП.
ВЪЗРАЖЕНИЕТО ми срещу тезата на Директора на Дирекция социално подпомагане,че друг директор на дирекция Люлин следва да издаде пзаповедта,е че в процесния случай не е налице териториална компетентност за издаване на заповедта за настаняване по местонахождение на институцията, а ако друг орган издаде заповедта то същата би била нищожна.
Предвид на спорния въпрос за компетентността да се издава заповед за настаняване Ви моля уважаеми колеги юристи да се включите в обсъждането на спорния въпрос и да споделите своите правни тези по така очертания спорен въпрос,с удоволствие ще ги приема.
Благодаря на всички ,които ще се включат в обсъждането на въпроса.
Пълномощник съм в административно производство по реда на чл.40-чл.40б от Правилника за прилагане на закона за социалното подпомагане.Производството е пред Дирекция социално подпомагане-Връбница,тъй като повереника ми е без настоящ адрес,но е с постоянен адрес на територията на район "Връбница" при столична община.
Относими правни актове са Закон за социалното подпомагане)ЗСП(, Правилника за неговото прилагане(ППЗСП) и Административно процесуален кодекс(АПК).
Предмета на административното производство е искане на повереника ми да бъде настанен в Център за временно настаняване "Св.Димиттър" гр.София.
От фактическа страна излагам следното:
Искането за настаняване е предявено пред Директора на дирекция социално подпомагане-Връбница ,тъй като повереника ми е с постоянен адрес -Връбница на 25.11.2010г,считано от която дата започва да тече 14 хдневен срок за произнасяне(Чл.57 ал.1 ,във вр. с чл.21 ал.1 от АПК във вр. с чл.40-40б от ППЗСП). Срока за произнасяне е изтекъл на 04.12.2010 и след тази дата е налице мълчалив отказ по чл.58 ал.1 от АПК,поради това че адм.орган не се произнесе по направеното искане за издаване на акт за настаняване.Мълчаливия отказ е обжалван в срок пред горестоящия административен орган в лицето на Регионалната дирекция Социално подпомагане София град(РДСП),която с Решение от 04.01.11г. ОТМЕНЯ мълчалив отказ и ВРЪЩА преписката на долустоящия орган за произнасяне по същество. В мотивите на решението си РДСП изтъкма че са допуснати нарушения на производствените правила- не е изготвена социална оценка,която следва да се изготви и заповедта за настаняване следва да бъде издадена.
От правна страна:
1. Молбата за настаняване се подава до Дирекция социално подпомагане по настоящ адрес на лицето ,което желае да бъде настанено в Център за временно настаняване по арг. на чл.40 ал.1 т.1 от ППЗСП.
2. Въз основа на подадената молба и приложените документи органът по ал. 1, т. 1 - 3 извършва социална оценка на потребностите на лицето от социални услуги, която се отразява в доклад-предложение, съгласно приложение № 8 арг. е на чл.40 ал.4 от ППЗСП.
3. Настаняването в специализирани институции и предоставянето на социални услуги в общността, когато са делегирани от държавата дейности, се извършват със заповед на директора на дирекция "Социално подпомагане", издадена въз основа на доклада по чл. 40, ал. 4 от ППЗСП по арг. на чл.40а ал.1 от ППЗСП.
По същество на спора:
След отмяната на мълчаливия отказ бях приет за разговор от Директора на дирекция социално подпомагане в негови кабинет,където същия бе повикал началника на отедел Социални услуги,социалния работник ,който работи по преписката и някъкъв технически експерт,всички служители на дирекцията.
В рамките на разговора Началника на отдел социални услуги ми каза,че дирекция социално подпомагане -Връбница не е компетентна да настанява, а настаняването следва да се извърши от Директора на дирекция социално подпомагане -Люлин. Тази теза се сподели и от Директора на ДСП-Връбница.
Беше ми показано писмено указание на Агенциата за социално подпомагане от 2003 година,в което е дадено указание до Дирекциите Социално подпомагане в страната да провеждат процедурата по настаняване и след това да изпращат преписката на Дирекция социално подпомагане по местонахождение на институцията за издаване на заповед за настаняване.
Тезата на автора:
Аз намирам ,че компетентен да издаде заповедта за настаняване е Директора на Социално подпомагане -Връбница,ПО СЛЕДНИТЕ СЪОБРАЖЕНИЯ:
БЕЗСПОРНО е че компетентен да настанява в специализирана институция съгласно чл.40а ал.1 от ППЗСП е Директора на Дирекция социално подпомагане,от тази разпоредба се очертава в общи линии материалната компетентност за издаване на заповед за настаняване. Но директорите на Дирекции социално подпомагане са много и нормата не дава отговор на въпроса кои точно директор на дирекция социално подпомагане има компетентност да издава заповедта за настаняване.
Аз намирам отговора в систематичното тълкуване на разпоредбите на Административно процесуален кодекс Чл.1 до Чл.59 от АПК,които прилагам субсидирано като обща клауза за издаване на административните актове,тъй като в процесния случай не се установява специална клауза за издаване на процесния административен акт.
Общото логично правило на административното право и процес е пред който орган е предявено искането за издаване на акт,същия образува производство по издавенот му и го приключва с нарочно мотивирано решение по чл.59 от АПК.Респективно след като искането за издаване на акт е направено пред Директора на Дирекция социално подпомагане -Връбница,то той е компетентния административен орган да издаде заповедта за настаняване,защото същия като административен орган започва и приключва производството по издавнето на заповедта с мотивирано решение-Заповед за настаняване или отказ за настаняване.
Правен апсурд е производството по издаване на заповедта да започва и протича при един административен орган,а решението по чл.59 от АПК да бъде издавано от друг административен орган.
горните правни аргументи черпа от тълкуването на разпоредбите на чл.21-66 от АПК,във вр. с чл.40-40б от ППЗСП.
ВЪЗРАЖЕНИЕТО ми срещу тезата на Директора на Дирекция социално подпомагане,че друг директор на дирекция Люлин следва да издаде пзаповедта,е че в процесния случай не е налице териториална компетентност за издаване на заповедта за настаняване по местонахождение на институцията, а ако друг орган издаде заповедта то същата би била нищожна.
Предвид на спорния въпрос за компетентността да се издава заповед за настаняване Ви моля уважаеми колеги юристи да се включите в обсъждането на спорния въпрос и да споделите своите правни тези по така очертания спорен въпрос,с удоволствие ще ги приема.
Благодаря на всички ,които ще се включат в обсъждането на въпроса.