Здравейте! Извинявам се ако има вече такава тема. Исках да попитам за малко по-задълбочена и актуална информация относно държавните изпити по гражданскоправни, наказателноправни и публичноправни науки. Например, как се провежда самия изпит, какви въпроси се задават на устния изпит, очаква ли се от мен да помня нормите наизуст, често задавани въпроси и друга подобна информация. Питам общо за всички университети, но по-конкретно ме интересува.
за ПУ. Благодаря предварително за помоща.
- Дата и час: 21 Ное 2024, 16:30 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Държавни изпити за студентите по право
|
|
2 мнения
• Страница 1 от 1
Re: Държавни изпити за студентите по право
Как протичат държавните изпити... ми забавно, както викаше един наш преподавател.
Общоизвестен факт е, че има писмена и устна част, като първата е условие студентът да бъде допуснат до устната. Писмената част се оценява само с издържал и неиздържал. Писмената част се изразява в решаване на казус от съответната изпитна материя. Крайната оценка се формира на базата на представянето на студента на устната част. Формално това, как някой се е представил на казуса, не се взема предвид, но реално някои комисии могат да ги ползват при оформяне на крайната оценка. В крайна сметка считам, че на казусите преподавателите са твърде либерални - трябва да напишеш фрапантна глупост, за да ти сложат оценка неиздържал.
Та, как се провежда устният изпит? По "класическия начин", теглят се теми от конспекта, студентът сяда, дава му се лист да си нахвърля бележки, после сяда и говори по темите. Теглят се по две теми - по 1 от всяка част на конспекта, като по гражданскоправни конспектът е от 3 части, съответно три въпроса се теглят. Студентът трябва да може да каже нещо по всеки изтеглен въпрос, за да му бъде оформена оценка, различна от слаб две.
Въпросите са по принцип от темите, които са изтеглени, като преподавателите могат да задават кратки и конкретни въпроси и от другите теми в конспекта по свое усмотрение, най-вече ако студентът се колебае между две оценки или се опитват да му спуснат спасителен пояс като видят, че се "дави", за да не го скъсат. Колкото и невероятно да звучи, повечето преподаватели нямат намерение да късат студенти на какъвто и да е било изпит.
Нормите никой не ги знае наизуст - както преподавателите, така и практикуващите юристи. Никой няма да ви кара да ги рецитирате до запетайката, използвайки същите думи, ако можете със свои думи, но все пак с юридически термини, да опишете съдържанието им. Все пак това е изпит по право, не по философия, има го написано конкретно някъде и вие трябва да го знаете къде е написано и какво е съдържанието му. Бъркането на някои понятия като "поръчител" вместо "поръчващ" поне в моя "провинициален" факултет водеше до моментално скъсване на семестриален изпит, предполагам и на държавен не е по-различно. По наказателно е малко по-особено откъм изискванията до колко трябва да сте наясно със съдържанието на конкретния престъпен състав. Там по отношение елементите от състава на престъплението и изпълнителните деяния, трябва да ги знаете. Може да не успеете да изброите всички изпълнителни деяния, човек не може да помни всичко, ако пропуснете нещо, могат да ви насочат - има ли специална цел, какъв е предметът на престъплението, форма на вината и т.н., така че да кажете нещо, ще си осигурите поне минимума.
За ПУ конкретно нищо не мога да кажа, но съм чувал от друг преподавател, който май преподава там, че проф. Поля Голева е много взискателна, педантична и не пише високи оценки, когато е в изпитна комисия. На практика дали е вярно - не знам.
Обобщено - държавните изпити си протичат като всеки един изпит, на който сте се явявали тези 5 години. Обемът на материята и съставът на комисията, както и фактът, че това е финален, завършващ изпит, придават на всеки държавен някаква особена атмосфера на тържественост, под която реално стои един обикновен университетски изпит. Това са поне моите впечатления.
Общоизвестен факт е, че има писмена и устна част, като първата е условие студентът да бъде допуснат до устната. Писмената част се оценява само с издържал и неиздържал. Писмената част се изразява в решаване на казус от съответната изпитна материя. Крайната оценка се формира на базата на представянето на студента на устната част. Формално това, как някой се е представил на казуса, не се взема предвид, но реално някои комисии могат да ги ползват при оформяне на крайната оценка. В крайна сметка считам, че на казусите преподавателите са твърде либерални - трябва да напишеш фрапантна глупост, за да ти сложат оценка неиздържал.
Та, как се провежда устният изпит? По "класическия начин", теглят се теми от конспекта, студентът сяда, дава му се лист да си нахвърля бележки, после сяда и говори по темите. Теглят се по две теми - по 1 от всяка част на конспекта, като по гражданскоправни конспектът е от 3 части, съответно три въпроса се теглят. Студентът трябва да може да каже нещо по всеки изтеглен въпрос, за да му бъде оформена оценка, различна от слаб две.
Въпросите са по принцип от темите, които са изтеглени, като преподавателите могат да задават кратки и конкретни въпроси и от другите теми в конспекта по свое усмотрение, най-вече ако студентът се колебае между две оценки или се опитват да му спуснат спасителен пояс като видят, че се "дави", за да не го скъсат. Колкото и невероятно да звучи, повечето преподаватели нямат намерение да късат студенти на какъвто и да е било изпит.
Нормите никой не ги знае наизуст - както преподавателите, така и практикуващите юристи. Никой няма да ви кара да ги рецитирате до запетайката, използвайки същите думи, ако можете със свои думи, но все пак с юридически термини, да опишете съдържанието им. Все пак това е изпит по право, не по философия, има го написано конкретно някъде и вие трябва да го знаете къде е написано и какво е съдържанието му. Бъркането на някои понятия като "поръчител" вместо "поръчващ" поне в моя "провинициален" факултет водеше до моментално скъсване на семестриален изпит, предполагам и на държавен не е по-различно. По наказателно е малко по-особено откъм изискванията до колко трябва да сте наясно със съдържанието на конкретния престъпен състав. Там по отношение елементите от състава на престъплението и изпълнителните деяния, трябва да ги знаете. Може да не успеете да изброите всички изпълнителни деяния, човек не може да помни всичко, ако пропуснете нещо, могат да ви насочат - има ли специална цел, какъв е предметът на престъплението, форма на вината и т.н., така че да кажете нещо, ще си осигурите поне минимума.
За ПУ конкретно нищо не мога да кажа, но съм чувал от друг преподавател, който май преподава там, че проф. Поля Голева е много взискателна, педантична и не пише високи оценки, когато е в изпитна комисия. На практика дали е вярно - не знам.
Обобщено - държавните изпити си протичат като всеки един изпит, на който сте се явявали тези 5 години. Обемът на материята и съставът на комисията, както и фактът, че това е финален, завършващ изпит, придават на всеки държавен някаква особена атмосфера на тържественост, под която реално стои един обикновен университетски изпит. Това са поне моите впечатления.
- bvoykov
- Потребител
- Мнения: 570
- Регистриран на: 06 Юни 2013, 17:43
2 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 20 госта